Het te koop stellen van uw woning is een proces waar heel wat bij komt kijken. Naast de uiteraard belangrijke elementen zoals het bepalen van de prijs, opvragen van de nodige documenten en andere opzoekingen is ook de aankleding en uitstraling van de woning een belangrijk aspect.
‘You only have one chance to make a first impression’ – een gezegde dat op vandaag één van de voornaamste uitgangspunten is bij het publiceren van uw woning. Deze impressie is tweeledig; zeker online vormen kandidaat-kopers al een sterke eerste indruk. Op basis hiervan bepalen ze of een bezoek al dan niet aan de orde is. Alleen al voor het bereiken van de juiste doelgroep is het gebruiken van professionele foto’s een must.
Tijdens het bezoek ter plaatse kan een eerste indruk nog – beperkt - bijgestuurd worden. Het gevoel dat de kandidaat-kopers krijgen bij het betreden van de woning is bepalend in het beslissingsproces. Een woning die sfeer en gezelligheid uitstraalt en een warm gevoel kan teweegbrengen is doorgaans een succes in de verkoop.
Een aantal tips om uw woning optimaal te stylen:
1. Depersonaliseren
Verwijder foto’s en persoonlijke objecten zoveel mogelijk uit het gezichtsveld.
2. Neutrale kleuren
Neutrale, zachte tinten op de muren brengen rust en geven een gevoel van ruimte. Kamers met fel gekleurde muren geven vaak een kleinere indruk dan ze werkelijk zijn.
3. Opgeruimd
Losliggend speelgoed, papieren, sleutels,… geef alles een mooi plaatsje uit de schijnwerpers en benadruk zo de functionele en praktische aspecten van de woning. Een opgeruimde kamer geeft meer inzicht in zijn potentieel.
4. Aankleding
Tijdens een rondgang in een leegstaande woning blijkt het voor sommige bezoekers moeilijk de mogelijkheden naar inrichting te zien. Het aankleden en stylen van de woning met kartonnen meubelen en een paar kleine accenten kan al een wereld van verschil maken.
5. Verzorgde tuin
Tuinpaadjes, stuikgewassen, gazon en gevels; allen dragen ze – indien goed onderhouden – bij tot de uitstraling van de woning. Een verzorgde oprit en voortuin geven kandidaat-kopers het vertrouwen dat deze zorg ook binnen in de woning werd doorgetrokken.
Een ‘perfect recept’ op vlak van marketing dat van de verkoop van een pand of woning onmiddellijk een succesverhaal maakt bestaat helaas niet. Wel beamen vastgoedprofessionals keer op keer dat goede resultaten sneller bereikt worden met een doordachte aanpak en oog voor detail.